2011. október 21., péntek

Beígért padlizsán krém (Zsóka emlékére)

Szóval két-három hete készülgetnek ezek a krémek, kétfajta is.
Eddig nálunk csak a baloldali - piros - padlizsán krém készült, ami tulajdonképpen zakuszka.

A zakuszka Zsóka emlékére történet: egy nagyon régi barátnőm családja akkoriban költözött  Magyarországra, amikor Erdélyben nem volt könnyű az élet (most sem könnyű, csak könnyebb). Amikor az egyetemen megismerkedtünk, sűrűn jártam ki hozzájuk (Pest egyik külső kerületében laktak egy szép kis családi házban). Édesanyját hívták Zsókának, akitől megtanulhattam ezt a nagyon finom receptet, a mai napig, ha készítem, vagy látok ilyet, vagy hallom a szót, nekem mindig Zsóka jut eszembe. Emlékszem, kicsi bébi ételes üvegbe rakta el és egy alkalommal csak egy üveget lehetett felbontani. Kenyérre kente vékonyan, és mindenkinek egy szelet jutott belőle. Pedig de szerettem volna belőle repetát. Így aztán kénytelen voltam megtanulni a receptet és főzni otthon, hogy egyszerre akár többet is lehessen enni. Szegény Zsóka már nincs közöttünk, pedig most szívesen megmutatnám neki, hogy milyen jól eltanultam.
Remélem, onnan fentről is látod...


Zakuszka hozzávalói:
2 kg padlizsán
1,5 kg paradicsom paprika
2 kg hagyma
babér levél
olaj (ízlés szerint)
bors
Elkészítés:
Megsütöm tepsiben a padlizsánt, majd fa késsel meghámozom és összevagdalom. Meghámozom a hagymát, húsdarálón összedarálom, majd megdarálom a paprikát is. A hagymát olajon felteszem dinsztelni, beleteszem a darált paradicsom paprikát, a padlizsánt, 4-5 babér levelet, ízlés szerint sózom, borsozom és addig főzöm, ameddig a padlizsán darabok szét nem főnek. Még forrón üvegekbe töltöm, olajat öntök a tetejére és kidunsztolom (esetleg teszek bele egy kis nátrium-benzoátot).
Télen kenyérre kenve lehet eszegetni.

A másik padlizsán krém párom kérésére készült. Mostanában sokat utazik Erdélybe és ott minden étteremben ilyen krémet eszik, ezért  kérte, hogy itthon próbáljuk ki.
Padlizsán krém erdélyiesen:
2 kg padlizsán megsütünk a tepsiben, majd fa késsel meghámozzuk. 1 kg hagymát megdinsztelünk, sózzuk, borsozzuk, majd összeturmixoljuk a padlizsánnal és 5-6 gerezd nagyobb fokhagymával. Én ezt újra melegítettem, üvegekbe töltöttem, kevés olajat öntöttem rá és kidunsztoltam. Ez egy kicsit másmilyen, de ez is nagyon finom télire.

Nekem a zakuszka ízlik jobban, talán az emlékek miatt is.

6 megjegyzés:

  1. Mindkettő nagyon szuper:) Zakuszkát sajnos most nem tudtam eltenni, padlizsánkrémet meg mindig frissen készítek itt, ugyanis a padlizsán ára télen-nyáron egyforma itt. Nekem is van sok olyan étel, amit ha készítek, anyukám jut eszembe:) Hogy állsz a fogyóval, csinálod még?

    VálaszTörlés
  2. Kedves bejegyzés volt! Biztos büszke rád, Te pedig mostantól annyit ehetsz amennyit csak akarsz! :)
    Nagyon guszta mindkettő, ügyes vagy!
    Tényleg! Mi újság fogyi téren? Én egy kicsit leálltam a nyavajám mellett erre nem volt türelmem, igen ingerültté tesz ez a némaság, rekedtség. :(

    VálaszTörlés
  3. Sziasztok Lányok!
    Sajnos a fogyi nemhogy leállt, de visszacsúszott nehány kg! Nekem is jött egy kis nyavalya, azonkívül hajtós időszak van mögöttem, karnagy kúrzus volt a kórusban (tanuló karnagyok gyakoroltak a kóruson - értitek ugye? - egész hétvégén ki sem látszottunk a próbákból, tegnap volt a zárókoncert, jól sikerült nagyon. Előtte is sok próba volt, felmondás, stb. a gyerekeim is több időt foglaltak mostanában, így örültem, ha ételhet jutottam, nem tudtam számolgatni. Meg most megyünk welnesezni november első hetében a megszokott Bükkfürdő Danubiusba, ezért sem érdemes most, majd utána, de akkor a lovak közé csapunk! Igaz Lányok??!

    VálaszTörlés
  4. Én csak egy-egy adagot szoktam szezonban készíteni.De nagyon örülök ennek a bejegyzésnek,jövőre teszek el télire is.

    VálaszTörlés
  5. És annak is örülök,hogy sikerült megjegyzést írnom hozzád.Már többször próbáltam,de ezidáig nem tudtam.

    VálaszTörlés
  6. Köszi Tálaló! Én már kezdetnek is télire raktam el, a főzés nálam valahogy alapból a nagy fazéknál kezdődik (a család kissé unja is a dolgot, dehát erre találták ki a fagyasztót). Eddig csak a zakuszkát tettem el, de most Életempárja kérése először készítettem és tettem el a másik fajtát. Sok sikert az eltevéshez.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...